update over de situatie

Mevr,

Ons land maakt momenteel een ongekende gezondheidscrisis door.

In een tijd dat de opsluiting zojuist is verlengd tot 19 april, stel ik voor dat je terugkomt op de gebeurtenissen van deze maand maart.

Als verantwoord bedrijf stonden we voor de noodzaak om moeilijke keuzes te maken.

We hebben van u, evenals van die van de medewerkers, sympathieën ontvangen die ons hebben geraakt.

Vandaag wil ik met u de belangrijkste elementen delen waarmee we rekening hebben gehouden in het besluitvormingsproces dat heeft geleid tot de volledige opschorting van onze activiteiten vanaf 18 maart 2020.

Houd er rekening mee dat het werk van de huishoudster veel reizen tussen verschillende werkomgevingen met zich meebrengt.

Bovendien behoort een aanzienlijk deel van onze klantenkring tot één, zo niet meerdere, van de zogenaamde risicogroepen zoals gedefinieerd door de autoriteiten.

Dit probleem doet zich ook voor bij het personeel, omdat we er trots op zijn dat we betaald werk aanbieden aan een aanzienlijk aantal mensen ouder dan 55 jaar.

Anderen zijn alleenstaande ouders die, tegen de eisen van de overheid in, dagopvang op school hadden moeten gebruiken.

In tegenstelling tot wat bepaalde opmerkingen hier of daar suggereren, wonen de meeste van onze klanten niet in huizen die groot genoeg zijn om sociale afstand te garanderen.

Integendeel, het is niet ongebruikelijk dat bedrijfsmedewerkers werken in krappe studio’s, appartementen of kleine huisinterieurs.

Aan deze moeilijkheid moeten we nog toevoegen dat een groot aantal gezinnen zich in hun huis bevond, waardoor het aantal mensen waarmee huishoudelijke hulpverleners tijdens hun werk in contact kwamen, mechanisch toenam.

We zullen ook opmerken dat het voor het verplegend personeel erg moeilijk is om maskers te verkrijgen, het lijkt ingewikkeld om je voor te stellen dat een bedrijf kan bereiken wat de overheid het moeilijkst kan doen voor mensen die in contact komen met ziek.

Tot slot reist een aanzienlijk deel van onze medewerkers met het openbaar vervoer. Om zowel het gezondheidsrisico als de stijging van het ziekteverzuim onder haar personeel aan te pakken, hebben OV-bedrijven maatregelen getroffen die leiden tot verlenging of zelfs onmogelijk maken van reizen. Het garanderen van de diensturen is daarmee volkomen onmogelijk geworden.

Concluderend kunnen de argumenten die ik hieronder heb ontwikkeld, worden onderverdeeld in twee categorieën problemen: veiligheid en welzijn op het werk en praktische organisatie.

Hoe men deze kwesties ook benadert, een eerlijke spreker kan alleen maar concluderen dat het onpraktisch is om deze beveiliging te garanderen en het werk efficiënt te organiseren.

Op grond van deze observatie, en vooral bezorgd over de gezondheid van onze medewerkers en onze oudste klantenkring, hebben wij, de heer Laverdeur, voorzitter van de raad van bestuur, en ikzelf ervoor gekozen om de activiteiten van Arobase-services op te schorten totdat de epidemie onder controle is.

Dit was geen gemakkelijke beslissing, geloof het en we begrijpen het ongemak waar het je in kan storten. Ik hoop dat de bovenstaande regels u hebben geholpen onze aanpak beter te begrijpen.

En morgen?

Momenteel werkt het hele administratieve team hard om het loonverlies voor uw huishoudster tot een minimum te beperken door te proberen de meest betrouwbare informatie te krijgen.

Bovendien communiceren we op sociale netwerken met tips en officiële informatie om onze steen te brengen bij het opbouwen van solidariteit, die ieder van ons moet helpen deze moeilijke periode van opsluiting te overwinnen.

Ons doel is natuurlijk om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan en u weer te laten profiteren van onze diensten in de beste omstandigheden voor u en voor het personeel.

Zodra relevante informatie kan worden gecommuniceerd, zullen we deze ook verspreiden via onze verschillende communicatiekanalen.

Wees gezond en zorg voor jezelf en je dierbaren,

Jean-Michel Lovinfosse

Directeur Arobase-services.be